Vertrekkersboot te koop

Vraagprijs € 75.000

Na drie jaar zeilen over de Atlantische Oceaan en de Caribische zee hebben wij besloten in de Azoren te blijven en onze Linde te verkopen. Linde is een goed uitgeruste vertrekkersboot en ze verdient het om weer op reis te gaan. Vanaf Horta, waar Linde ligt, is het 800 mijl (zes dagen zeilen) naar het Canarische eiland La Palma wat een prachtige uitgangspositie is om aan een rondje Atlantische Oceaan of een rondje om de wereld te beginnen. Deze zomer of herfst kun je nog vertrekken!

Linde is een Compromis 39 uit 1994. Het is een middenkuiper met een bijzonder comfortabele indeling waardoor ze groter lijkt dan ze is. Vooral de ruime achterhut en de goed ingerichte kombuis maken het tot een fijn ‘huis’. Ze zeilt rustig en stabiel in alle weersomstandigheden.

Wij hebben met heel veel plezier op Linde gewoond en met haar gezeild. Wil je een objectieve blik op de Compromis 39, klik dan op deze link voor een anwb testverslag.

Complete uitrusting

Linde is goed uitgerust voor verre reizen. Er zijn zonnepanelen voor de energievoorziening (vier ‘vaste’ aan de zeereling en een flexibele). De watermaker zorgt voor vers drinkwater. Er is een SSB radio met Pactor modem om overal ter wereld te kunnen mailen en weerberichten te ontvangen. De Hydrovane windvaan houdt de boot op koers zonder de accu’s leeg te trekken. Linde is nog wat sneller geworden sinds we een Flexofold klapschroef hebben.

Een echt bed

Een vertrekkersboot draait om meer dan alleen zeileigenschappen. Je wilt comfortabel leven op de boot en dus ook lekker slapen. In de achterhut bevindt zich een bed op Auping spiraalbodems met Auping matrassen. Het bed en de matrassen zijn niet in nieuwstaat maar wij slapen er beter op dan in enig ander bed. Onder helling leg je de kussens van de bankjes onder het matras en zo blijf je ook zeilend goed in je bed liggen. Onder en naast het bed, in de kasten en onder de vloerdelen is veel opbergruimte.

Ruime kombuis

De kombuis is voorzien van een Force-10 driepits gasfornuis en oven, een koelkast, twee grote aanrechtbladen en een dubbele spoelbak. Om de vaat te spoelen is er een elektrische zoutwaterkraan aanwezig en het zoete water wordt langs drie filters geleid om te zorgen voor zuiver drinkwater. Er zijn rondom grijprails bevestigd en de opstelling maakt het mogelijk om je goed schrap te zetten tijdens het koken onder zeil. Er is bijzonder veel kastruimte waardoor je naast je keukenspullen ook andere materialen kwijt kunt.

Kajuit

Zoals je op de foto kunt zien, heeft Linde niet de standaard bankjes maar twee lekkere stoelen tegenover de hoekbank. Onder de tafel zit een uitschuifbaar blad dat tot de stoelen reikt. De bank kan met behulp van een slingerzeiltje worden omgebouwd tot een slingerkooi. Achter de bank en de stoelen is veel opbergruimte. Zes bovenkastjes, drie boekenplanken en de ronde kastjes naast de stoelen maken dat je heel veel mee kunt nemen op de boot.

Natte cel

Tussen de achterhut en de kajuit bevindt zich de natte cel met toilet, wastafel en uittrekbare douche. Met behulp van een speciale kraan en tuinslang kun je de buitendouche aansluiten om lekker af te spoelen na het zwemmen. In de vuilwatertank past 80 liter. Zoals overal in de boot is er een grijpstang onder het raam bevestigd zodat je jezelf op de been kunt houden bij zwaar weer op zee.

Punt

In de voorhut zijn twee aparte bedden, samen te voegen tot een tweepersoonsbed met behulp van een los tussenstuk. Aan bakboord bevindt zich de watermaker. Het bed aan deze kant is daardoor ongeveer 15 cm korter dan het bed aan stuurboord, maar met een lengte van 2.25 meter is dat voor de meeste mensen geen probleem. Onder de bedden is opbergruimte en er is een hang-/legkast aanwezig. De tweede natte cel hebben wij omgebouwd tot schuurtje voor de vouwfietsen, jerrycans, zeilpakken en vele andere zaken die je niet dagelijks nodig hebt. De afsluiters zijn nog aanwezig dus indien gewenst is deze ruimte eenvoudig weer om te bouwen tot natte cel.

Kuip

Alle lijnen zijn te bedienen vanuit de kuip. De banken zijn lang genoeg om op te liggen. In zonnige gebieden biedt de grote bimini met aan vier zijden optionele zonneflappen de noodzakelijke bescherming. Wij hebben veel in Canada gezeild, waarbij de bimini met flappen ook een uitkomst bood bij regen.

Zeileigenschappen

Oja, en ze zeilt ook nog lekker. Linde is een vergeeflijke zeiler die je niet snel in de problemen brengt met wat te veel zeil op. Reven is makkelijk aangezien alle lijnen vanuit de kuip te bedienen zijn. De middenkuip geeft een veilig gevoel en zorgt voor comfortabel en vooral droog zeilen. Met een uitgeboomde genua is ze zeer koersvast op ruime koersen, met een puntje fok en derde rif is geen storm te zwaar.


Algemene specificaties Compromis 39 Class

ModelCompromis 39 Class
TypeZeilboot
Lengte over alles(m) 11,60
Lengte waterlijn(m) 9,00
Breedte(m) 4,00
Diepgang(m) 1,65
Hoogte(m) 17,60
Stahoogte binnen(m) 2,00
Bouwjaar 1994
Jachtwerf Jachtwerf Zaadnoordijk
LandNederland
OntwerperFrans Maas
Gewicht(t) 8,5
Ballast(t) 4,0
RompmateriaalPolyester met schuimkern
RompkleurDonkerblauw
RompvormRondspant
Type kielBulb kiel
Materiaal opbouwPolyester
StootlijstRubber
DekmateriaalPolyester
Dekafwerking Kiwigrip
KuipdekTeak
RaamkozijnenAluminium
RamenGehard glas
Dekluiken4 stuks Gebo
PatrijspoortenAluminium
DieseltankRVS 150 liter
WatertankRVS 2 x 200 liter
VuilwatertankPolyester 80 liter
Vuilwatertank afvoerAfzuiging via dek of versnijderpomp overboord
Stuurwiel naar roerSolimar kabels
NoodroerAansluitingsmogelijkheid onder bed achter, extra roer plus helmstok via Hydrovane windvaan

Accomodatie

Hutten 2
Bedden 5
Materiaal interieurTeak
VloerTeak en holly
KajuitMet L-bank, grote tafel en 2 x comfortabele stoelen
Stahoogte kajuit (m) 2,00
Verwarming Webasto Airtop 32 met heteluchtuitgangen in iedere hut
Navigatiehoek Ruime kaartentafel met zitje
Kombuis Zeer ruime kombuis met dubbel aanrecht
AanrechtbladKunststof
WasbakTweemaal RVS
FornuisRVS Force10 met 3 pitten en oven (2017)
Koelkast Coolmatic
Warmwatersysteem 220V + motor, Isotemp boiler slimline 20l met watermix uit 2017
Waterdruksysteem Marco UP2/E water pomp (2017)
WaterfiltersDriemaal 10 inch filters in lijn (2017)
VoetpompVoetpomp voor drinkwater
BuitenwaterBuitenwaterkraan in kombuis gevoed door Shurflo blaster II deckwash pump (2017). Tevens aansluitpunt in bakskist om dek te spoelen.
Achterhut Ruime hut met tweepersoonsbed 160*200cm
Badkamer met toilet Toegankelijk vanuit kajuit en achterhut
Toilet systeem Jabsco grote pot (2017) handmatig
Wasbak en douche Grote RVS wasbak in badkamer, kraan is tevens douche, bilge voor douchewater en afvoer via pomp (pomp moet gerepareerd of vervangen). Tevens mogelijkheid om doucheslang te verlengen naar achterdek voor buiten douchen na zwemmen.
Gastenhut V-bed 225 x 62cm (2*)
Ventilatoren Caframo ultimate ventilatoren geïnstalleerd in iedere hut, kajuit, toilet en kombuis.

Machinery

Aantal motoren 1
Merk Yanmar
Model 3JH2E
Aantal PK 38
Aantal kW 28
Brandstof Diesel
Bouwjaar 1994
Revisie uitgevoerd in 2017 – onder andere dieseltank gereinigd, nieuw separfilter geïnstalleerd, warmtewisselaar gereinigd, nieuwe waterpomp, alle rubberslangen vervangen.
Motoruren sinds revisie 1539 (voor revisie geen uren bekend).
Maximale snelheid 7 knoop
Kruissnelheid 5,5 knoop
Verbruik 2,1 liter/uur
Bereik 400 Nm op 1 volle tank.
Saildrive Yanmar sd50 (2010), in 2019
Boegschroef Maxpower CT80 (2015), drive leg en schroeven vervangen in 2020
Motor bedieningskabels Bowden
KeerkoppelingMechanisch met de upgrade van SV Panache, de koperringen zijn vervangen door een lager en hierdoor treedt het slippende koppeling probleem waar de Yanmar saildrives berucht om zijn niet meer op.
UitlaatWatergekoeld
SchroefKlapschroef Flexofold (2020)
Aantal bladen3
Bilgepomp Elektrisch Rule, met vlotter (reservevlotter en pomp aanwezig)
Elektrische installatie 12/220v
Dynamo 105 Amps aftermarket (2019)
Lader Sterling PRO Alt C alternator to battery charger
Startaccu Hagen 71Ah (2017)
Serviceaccu’s Cellpower CPC 150-12 – 150 Ah AGM (3 x) (2017)
Boegschroefaccu Optima redtop 50Ah (2015)
Accumonitor Victron BMV (2017)
Acculader walstroom Mastervolt 12/40-3 (1999)
Vaste zonnepanelen 80W Victron (4 x) (2017)
MPPT 1 Victron MPPT 100 – 30 (2017)
Verplaatsbaar zonnepaneel Sunpower 110W (2020)
MPPT 2 Marlec HRDi charge regulator (2015)
Omvormers 110V en 220V
Watermaker Seawater pro watermaker (80 liter per uur, 110v/220v motor) (2019)
Draagbare generator WEN 2000Watt 110v (2019)

Navigatie

Kompas C. Plath Merkur SE compass (moet opnieuw geijkt worden)
Dieptemeter Autohelm ST50 Depth 1994, sensor uit 2017
Log Autohelm ST50 Speed 1994, sensor uit 2017
Wind Autohelm ST50 Wind and anemometer uit 1994, reserve anemometer aanwezig
Autopiloot Autohelm autopilot type 100 met Autohelm ST7000 autopilot control display uit 1994, reservedisplay aanwezig
Roerindicator Autohelm rudder reference uit 1994
Navtex Fureno navtex receiver 1994
Marifoon Icom IC-M506 marifoon met intern AIS (2015), kabels vervangen in 2017, reserve antenne aanwezig
Handheld marifoon Icom IC-M23 (2013) en Standard Horizon HX210 handheld VHF (US frequencies)
SSB radio Icom IC-7300 HF/50Mhz transceiver (2017)
SSB tuner Icom AH4 antenna tuner, vrijgemaakt voor alle frequenties (2017)
SSB modem Pactor DR-7400 modem (2017)
GPS plotter B&G Vulcan 7 (2017)
AIS EasyTRX AIS IS–iGPS-N2K transponder (2017)
AIS akoestisch alarm Weatherdock Easy CPA3 alarm (2017)
Radar Furuno DRS4W radar (2018) plus Ipad als scherm

Tuigage

Type Sloepgetuigd
Mast Selden met aluminium maststeps
Zalingen 2 maal
Genua Furler Furlex 300S
Achterstagspanner Mechanisch
Giekophouder Selden rodkicker
Staand want RVS (2015)
Lopend want Dyneema (2017)
Grootzeil De Vries volledig doorgelat, 3 reven (2010)
Genua I De Vries (2010)
High Aspect Fok Zeilmakerij Volendam (2017)
Stormfok De Vries (2010)
Spinnaker Aluminium spinnakerpaal, ATN Sok uit 2019 en schoten uit 2019. Spinnaker zelf is helaas gesneuveld op de laatste tocht naar Azoren.
Lieren Meisner genualieren (1994), Andersen vallier (2018) en Meisner vallier (1994). Allemaal twospeed en selftailing.

Diversen

Ankerlier Simpson Lawrence handmatige lier (1994)
Ankerketting Maggi 65 meter G40 5/16 inch (2019)
Anker Mantus 45lbs (2017)
Reserve ankers Mantus 45lbs(2019), Bruce anker 18kg (1994)
Reserve ankerketting 40 meter 8mm (2010)
Zee anker Seabrake drogue met 50 meter ankerlijn (2017)
Reddingsvlot Plastimo transocean 6 liferaft (nieuwe keuring vereist)
Bijboot Mercury sport 250 FRP Dinghy met sunbrella hoes (2017)
Buitenboordmotor Mariner 5pk (1980)
Stereo JVC KD R-471 stereo (2016) met JBL GX 602 speakers (2016)
Navigatieverlichting mast Aquasignal serie 34 tricolour/anchorlight led
Radarreflector Trilens 12 “ radar reflector
Epirb Ocean signal EPIRB1 (2017)
Bimini Bimini met aanritsbare flappen aan alle zijdes voor maximale schaduw (2017)
Gastank US Aluminium gas cylinder 20lbs (2 stuks)
Gasinstallatie Truma gas solenoid and alle gas slangen vernieuwd in 2019
Galvanische isolator Yandina Galvanic Isolator (2020), moet nog geïnstalleerd worden

Meer informatie

Op de website van de bouwers van de Compromis 39 is meer informatie te vinden: https://www.c-yacht.com/yacht/compromis-39/

Test in de Yachting Monthly: https://www.c-yacht.com/wp-content/uploads/2015/12/Compromis-39-Yachting-Monthly-test.pdf

Voor meer foto’s, een videorondleiding of andere vragen kun je contact opnemen via onderstaand mailadres:

hhhhhans@gmail.com