Short range certificate

Mayday, mayday, mayday, this is Linde, Linde, Linde, mmsi 244——. Mayday Linde, mmsi 244——. My position is 52°27.57′ N 005°02.46′ E. I am sinking. I require immediate assistance. There are two people and a cat on board. It is a 39 foot sailing yacht. Over.

We hopen natuurlijk nooit in de situatie terecht te komen dat we een mayday moeten uitzenden. Maar indien nodig mag ik gelukkig alle noodknoppen indrukken die we hebben. Ik heb zaterdag mijn short range certificate gehaald! Zodra ik het certificaat thuis heb, kan ik een mmsi-nummer aanvragen. En als dit nummer geregistreerd is (bij agentschap Telecom), kunnen we het invoeren in de marifoon. Vanaf dat moment is het mogelijk om de distressknop te gebruiken (Hans mag dit onder mijn supervisie ook :)). Als er schepen (of de kustwacht) in de buurt zijn, krijgen ze via hun marifoon automatisch te horen dat er iemand in nood is. We kunnen dan daarna een bericht zoals waar dit blog mee begon, uitzenden. Iedereen is al gealarmeerd door de distress call en zal naar het bericht luisteren.

Die rode knop! Klepje omhoog en 10 secondes indrukken.

Die rode knop! Klepje omhoog en 10 seconden indrukken.

Midden op de oceaan heb je kans dat er geen schepen in de buurt zijn… De kustwacht is al helemaal niet binnen zendbereik.  We gaan een Epirb (emergency position indicating radio beacon) kopen en registreren met onze mmsi (maritime mobile service indentity). Op deze Epirb zit een noodknop om handmatig alarm te slaan. Bij contact met water wordt de Epirb automatisch geactiveerd. De Epirb zendt de gegevens van de boot (mmsi-nummer) en de positie via een satelliet naar kustwachtorganisaties. Zij schakelen Search and Rescueteams in.

Epirb

Epirb

Waarschijnlijk schaffen we ook een man overboordbaken aan. Deze moet bevestigd worden aan een reddingsvest en wordt geactiveerd zodra het vest zichzelf opblaast. Op dat moment gaan er verschillende alarmbellen rinkelen op de boot, waaronder de marifoon en de AIS (Automatic Identification System). Hopelijk wordt er iemand wakker van al die herrie. Met behulp van de door het baken gestuurde GPS-coördinaten kan de man overboord teruggevonden worden.

De SRC-cursus en praktijkdag inclusief examen heb ik gedaan bij Aquaplanning. Het is een Engelse cursus. Als je een Nederlandse cursus wilt doen, moet je de Marcom-B halen. SRC is makkelijker en goedkoper dan Marcom-B, dus die keuze was snel gemaakt.

De positie in het Maydaybericht is opgesteld in graden, minuten en decimalen. Je zegt dan (als je het internationaal, dus in het Engels, doet): 52°27.57′ N = five two degrees two seven decimal five seven minutes North/ 005°02.46′ E = zero zero five degrees zero two decimal four six minutes East. Hans liet net zien dat je dit op verschillende manieren kunt opschrijven (decimalen of met seconden). Lekker dan, denk ik net dat ik het helemaal begrijp…. Hopelijk gaat dit in geval van nood allemaal goed… als je seconden neemt in plaats van decimalen, zoeken ze je zomaar op de verkeerde plek…. (Dit valt mee hoor. Maar verwarrend vind ik het nog wel.)

Wie kan met deze gegevens uitvogelen waar onze Linde zich op dit moment bevindt??

 

 

 

 

4 thoughts on “Short range certificate

  1. Hi Hans & Carla,

    Wat leuk om zo jullie voorbereidingen voor de wereldreis te volgen via jullie Blog!

    Gefeliciteerd met je SR certificaat Carla. Vast erg handig om dit certificaat alvast te hebben want nu kun je tijdens het zeilen in Nederland alvast met de marifoon oefenen. Je kunt nu makkelijk communiceren met bijvoorbeeld brugwachters, sluiswachters, havenmeesters en andere schepen 😉

    Met jullie positie van 52°27.57′ N 005°02.46′ E bevinden jullie je nog in Nederland… volgens mij hebben jullie een ligplaats voor de Linde in Noord-Holland.. kunnen we deze coördinaten aanhouden voor onze afspraak in juni?

    Veel succes met alle voorbereidingen en ik ben benieuwd waar de volgende Blog over gaat.

    Groetjes en tot snel, Dannie & Jeroen

  2. Jachthaven Waterland. 2e steiger in het midden aan de landzijde. Maar weet niet of het zo nauwkeurig gemeten is.
    By the way. Hans weet precies hoe een EPIRB werkt, dat heeft ie in 2006 al eens getest. Dat weet ie vast nog wel en Jan Cees weet het ook nog wel, haha.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.