Klussen deel 9

Twee weken geleden ging Linde te water en haar mast werd eraf gehaald. Sindsdien is er weer veel geklust. Regelmatig bloggen lukt momenteel niet. We wonen sinds 4 juni op de boot! Geen wifi dus, vandaar minder berichtjes of af en toe een paar tegelijk. Maar nogmaals: WE WONEN OP DE BOOT! Hoe leuk is dat! 

Dit is hoe wij nu leven:

De kombuis en kajuit.

De kajuit met af en toe een stoel vrij.

Onze hut, nog zonder afdichting achterin.

Meer plaatjes zijn niet nodig denk ik om duidelijk te maken dat er nog wat gedaan moet worden. Aan de slag dus. De ouders van Hans hebben de camper naast de Linde gezet en vervolgens is er tien dagen hard gewerkt door vooral Hans en zijn vader. Hans’ moeder ondersteunde ons met koffie, thee, lunch en diner. Er is teveel gedaan om allemaal op te noemen, dus een greep uit de werkzaamheden.

De mast is van onder tot boven aangepakt.

Er zitten maststeps op (ja, ze zijn op tijd bezorgd…) waarvoor Hans’ vader 104 gaatjes in de mast heeft geboord, en daarna evenveel schroefjes erin gedraaid om de 26 steps vast te maken. De wartels, lagers en andere onderdelen heb ik schoongemaakt en ingevet zodat alles weer soepel loopt. Hans heeft ze weer in elkaar gezet onder supervisie van René, de mastenman van Waterland. René is ongelofelijk goed in zijn werk en heeft Hans veel geleerd over masttrim en alle andere zaken die met de mast en lijnen te maken hebben. Hij heeft alles nagekeken en was steeds bereid mee te kijken, vragen te beantwoorden en adviezen te geven. Wij zouden iedereen die iets met zijn mast wil, aanraden om naar Waterland te gaan en naar René te vragen!

In het kort de andere werkzaamheden aan de mast: kabels, lijnen, antenne, schijven en verlichting vervangen, verstaging gecontroleerd en de radarreflector vervangen door een trilens.

Naast de mast is Hans druk geweest met de motor. Hierbij had hij hulp, ondersteuning en supervisie van Jan en Hessel ofwel Jan Yanmar en zijn maat. Hij heeft van alles vervangen: de slangen van het koelsysteem, de waterpomp, de olie- en dieselfilters en de brandstofleidingen. De startmotor is gereviseerd, de radiator schoongemaakt en een separ ingebouwd. Voor Hans is het allemaal nieuw en gelukkig vindt hij het hartstikke leuk en interessant. Onderweg moet hij het grotendeels zelf kunnen, dus het is heel fijn dat hij zoveel advies krijgt. Af en toe wordt hij hartelijk uitgelachen omdat hij best eens iets doms doet, maar hij lacht dan zelf het hardst.

Hans’ vader heeft behalve heel veel boren en schroeven in de mast weer veel gedaan om de boot van binnen mooier en praktischer te maken. We hebben een diep aanrecht, waarbij ik graag een lat wilde aan de achterkant zodat we daar spullen kunnen neerleggen die niet wegschuiven als we schuin gaan.

Hans senior is heel geduldig en secuur met houtwerk. Alle gaten die geboord moesten worden voor de schakelaar van de dekwaspomp, de buitenwaterkraan e.d. heeft hij gedaan. Verder was hij voortdurend beschikbaar voor alle vragen en klusjes die bij ons opkwamen. Heel fijn!

Mijn ouders hebben een middag geholpen met het poetsen en waxen van de kuipopbouw en het dek. Het was vooral erg prettig dat ze me in Utrecht hebben opgehaald om een grote stapel dozen en tassen mee naar de boot te nemen.

Er zijn nog heel veel andere klussen gedaan, maar dit blog wordt dan veel te lang. Wel laat ik graag nog even zien hoe ik de boot ‘eigen’ heb gemaakt…. Het is weliswaar aan de binnenkant van de kastjes, maar meer ruimte kreeg ik niet van Hans 🙂

 

 

2 thoughts on “Klussen deel 9

  1. Mocht Hans niet genoeg geleerd hebben over de motor dan is het altijd een mooie reden om machinist Michiel op te zoeken. Vind ik wel gezellig. Hopelijk voorlopig niet nodig maar je weet nooit. Succes

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.