Geplotter

Navigeren is door de jaren heen een stuk eenvoudiger geworden. Was het vroeger ploeteren met sextant, nu is het plotteren met de plotter. Dat klinkt zelfs al makkelijker.

We hebben wel kaarten bij ons, voor het geval de plotter stuk gaat en ook om het gebied waar we zeilen goed te kunnen overzien.

Voor we vertrekken, zet Hans waypoints in de digitale kaart. Deze punten zet hij dan zó dat we om rotsen en tussen boeien en ondieptes door varen. Natuurlijk moet je onderweg nog wel opletten, maar tot nu toe gaat het goed zo lang we ons aan de uitgezette route houden. Op de foto (onder) zijn we net op de Golf van Biskaje begonnen. Rechtsonder zie je een blauwe streep; dat is een langgerekte ondiepte. Helemaal linksonder zie je een rode cirkel. Dat is het eerste waypoint. De lange zwarte streep moeten we volgen om bij het waypoint te komen. Echt, een kind kan de was doen.

We beschikken ook over AIS (Automatic Identification System) waarmee we andere schepen, die dit ook hebben, op de plotter kunnen zien. Zij kunnen ons ook waarnemen op hun intrumenten. Ik vind het fijn om overzicht te hebben van de schepen in de buurt. Het is een veilig idee dat wij ook gezien kunnen worden. Op bovenstaande foto zie je rechtsachter ons een driehoekje. Dit is de Dingo. Wanneer je op het driehoekje klikt, verschijnt de naam van het schip of het MMSI-nummer (Maritieme Mobiele Service Identiteitsnummer).

Ik vind het nog lastig om afstanden in te schatten. Op de foto hierboven dacht ik dat de Dingo bijna op een andere boot botste. Ook vreesde ik voor het schip rechts van ons. Ik klikte op de naam van dit schip, de Victor Cherokov. Op de plotter verschijnt dan allemaal informatie:

CPA (NM) betekent hoeveel mijl (NM=nautical miles) er tussen jou en het betreffende schip zal zitten wanneer je op zijn dichtst bij elkaar zit (CPA=closest point of approach). In dit geval 1.20 mijl dus ruim 2 kilometer. Herinner je je de foto van de tanker uit mijn vorige blog? Dat was deze. Uitwijken was niet echt nodig bij een afstand van 2 km. Maar ik neem nog het zekere voor het onzekere…. TCPA is de tijd die het zal duren tot de tanker zo dicht bij me zit. Ik had dus 19 minuten om weg te wezen.
Rechtsboven staan dan nog ‘veilig’ en ‘beperkt manoevreerbaar’. Veilig betekent dat ik eigenlijk niet bang hoefde te zijn. Er staat namelijk ook wel eens ‘gevaar’ en dan lig je op ramkoers. Maar ja, ‘beperkt manoevreerbaar’ zette me op scherp. Als hij het niet kan, doe ik het maar alvast! Het bleek om een tanker met sleepboot te gaan.

Soms zoom ik uit om te zien wat er verder weg om ons heen vaart. Aan stuurboord was het druk. Er is geen officiële shipping lane op de Golf van Biskaje, zoals die er bijvoorbeeld wel op de Noordzee is. We zagen dat alle tankers netjes langs onze geplande route voeren. Toen we onze route iets naar stuurboord aanpasten, bleven de tankers op dezelfde afstand: zij pasten hun route ook aan. Zij zien ons dus ook op hun plotter en houden rekening met zeiljachten.

Om ‘s nachts wakker te blijven, speel ik veel met de plotter. Als je ver uitzoomt, zie je geen schepen en ondieptes meer, maar dan zie je wel goed waar je inmiddels bent.

Rechts op de foto zie je trouwens allerlei getallen. Die zal ik ook nog even toelichten. Afhaken mag, hoor.
210 is de koers in graden die we varen. 180 graden is pal naar het zuiden, 225 graden is zuidwest. Als je naar het noorden wilt, koers je op 0 graden. Naast 210 staat ‘COG’: course over ground.
Onder COG staat ‘SOG’: speed over ground. We varen met 5 knopen snelheid gemeten over het land. Dit kan afwijken van de bootsnelheid. Met stroom mee is de SOG sneller dan de bootsnelheid en vice versa. Ik vergis me nog vaak in deze snelheden. Als we de zeilen trimmen (strakker of losser zetten), wil Hans weten of we er sneller door gaan. Dan moet ik naar de bootsnelheid kijken. Ik kijk dan rustig naar de SOG, waar veranderingen door het trimmen niet zo duidelijk zijn.

Ten slotte nog een hoogtepuntje tijdens mijn nachtwacht….

We hebben 1000 mijl gevaren met Linde!! En wat doet ze het fantastisch!

4 thoughts on “Geplotter

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.